Menue
  • Header 24 Just Camp
  • Header c-go 2024
  • Header Alpa 24

Dethleffs för fjärde gången branschens ”Fairest företag”

Det tyska Fairness-priset går även år 2020 till Isny – traditionsrika Dethleffs återigen totalsegrare bland husbilstillverkare – initiativtagare till priset är nyhetsprogrammet ntv och Tyska institutet för servicekvalitet

2020 10 28 Deutscher Fairness-Preis Grosse Freude im Hause Dethleffs

Tyska institutet för servicekvalitet och nyhetsprogrammet ntv har även 2020 delat ut det tyska Fairness-priset i olika kategorier till företagen. Husbils- och husvagnstillverkaren Dethleffs lyckade för fjärde året i rad ta hem totalsegern i kategorien husbilstillverkare. ”Vi är överväldigade av framgången”, säger en glad Robert Bielesch, Dethleffs kommunikationschef angående den förnyade vinsten. ”Detta året har varit en riktig utmaning, säkert inte bara för oss. Men vi har lyckats att finnas här för våra kunder, vara transparenta och fortfarande vara en partner att lita på. Vi har lyckats eftersom vi har vidareutvecklat vår digitalisering ännu mer. Detta för att på olika sätt kunna ge hjälp, upplysningar och information till våra kunder och intresserade och finnas till hands för dem, säger Bielesch när han blickar tillbaka på de senaste månaderna. ”Att vi därmed har lyckats bli totalsegrare och kan titulera oss det hederligaste företaget i branschen gör oss stolta och säkra på att vi har slagit in på den rätta vägen när det gäller service.”

Företaget regerade omedelbart när pandemin började och ställde om servicen så att rådgivningen ändå fungerade. ”Vi kan sedan några veckor erbjuda intresserade och kunder en enkel rådgivning online. Här reder vi ut alla frågor genom videotelefon och kan till och med ge fordonsinstruktioner. Även en livepresentation av våra nyheter, som finns uppställda i vårt utställningscentrum, finns lättåtkomligt på detta sätt, förklarar Stefan Schädler, kundmanagmentchef. Även återförsäljarna har mycket snabbt ställt om till den nya situationen och erbjuder lokalt, tack vare hygienåtgärder, individuell rådgivning i en säker och trygg miljö.

Dethleffs har tills vidare ställt in sitt deltagande på mässor och andra större evenemang. Men även här kan Dethleffs erbjuda ett alternativ, förklarar Robert Bielesch: ”För att våra kunder ska kunna lära känna våra nya fordon, utan att behöva lämna hemmet, har vi lanserat en digital nyhetsshow för första gången. Här förflyttar man sig som på en vanlig mässa, men inte till fots utan med hjälp av surfplatta, bärbar dator eller PC kan du i lugn och ro upptäcka våra nyheter från in- och utsidan. Dessutom finns det extrainformation till alla fordon – precis som man hade kunna få på en vanlig mässa eller utställning.” Även när det gäller jubileumsåret – Dethleffs firar under 2021 att det var 90 år sedan husvagnen uppfanns av företagspionjären Arist Dethleff – har företaget hållit fast vid sina mål. Med jubileumsfordon och editionsmodeller samt ytterligare utbyggnad av serviceerbjudanden kommer inte husbils- och husvagnstillverkaren vila på gamla meriter under det kommande året.

Tyska Fairnesspriset

Grunden till Fairness-priset baseras på omfattande frågor till tyska konsumenter. Över 55 000 kundröster gällande 792 företag har samlats in av Tyska institutet för servicekvalitet (DISQ). Konsumenterna har utvärderat hur ”fair” dessa företag förhåller sig till sina kunder. Erbjuds ett rättvist pris/kvalitetsförhållande? Informerar företaget transparent om produktegenskaper, kontrakt och priser? Och går det att lita på företaget – både gällande produkten och servicen och även när det gäller bemötande vid problem och reklamationer? Enligt konsumenternas bedömningar tilldelas sedan två till tre företag i totalt 57 kategorier pris. Dethleffs korades, precis som de senaste tre åren, återigen med 1:a platsen till totalsegrare av de tio företagen i kategorien husbilstillverkare.