Menue
Teaser Globevan SE 3x2
Världspremiär - Dethleffs Globevan e.Hybrid
SE Teaser Winterspezialist 800x434
Tips och råd för vintercamping
Teaser Trend Edition 800x434
Enkelt insteg: Med Dethleffs nya Trend Edition
Teaser Trend 900x600
Nytt för Trend
teaser nomad 800x434
En revolution för klassikern: Nya Nomad
news 900x600
Vis alla news

Världspremiär - Dethleffs Globevan

Dethleffs tredje steg: Efter e.home och e.home Coco presenterar Dethleffs nu Globevan e.Hybrid – Den första husbilen med plug-in-hybrid färdig för serietillverkning – företaget förstärker därmed en ledande roll när det gäller elektromobilitet i husbilsbranschen

Ett lyckat hattrick: För tredje året i rad presenterar fritidsfordonstillverkaren från Allgäu en nyhet inom området elektromobilitet. Detta året visar företaget upp Dethleffs första husbil med plug-in-hybrid för serietillverkning och förstärker därmed inte bara sin ledande roll inom området elektromobilitet i husbilsbranschen, utan visar även återigen upp en spännande premiär. ”Eftersom vi är ‘familjens vän’ tänker vi även på kommande generationer och arbetar därför mycket intensivt med hållbarhet”, förklarar Dethleffs VD Alexander Leopold.

”Att bevara naturen är ett övergripande mål, eftersom att resa med husvagn/ husbil är så tätt förknippat med naturupplevelser. Därför arbetar vi sedan flera år bl.a. med elektromobilitet”, vilket Leopold är övertygad om är en nyckelfråga i detta sammanhang. ”Med våra initiativ vill vi vara föregångare och satsar på elektromobilitet i våra husbilar/husvagnar.” Globevan e.Hybrid, som Dethleffs presenterar för första gången på Caravan Salon i Düsseldorf, är det första resultatet moget för serietillverkning.

Grunden för Globevan e.Hybrid är en Ford Transit Custom, med helt elektriskt drivna drivaxlar. Med hjälp av batteriet i fordonet uppnås en sträcka på upp till 50 km på enbart el. Totalt kan Globevan naturligtvis dessutom även köra ännu längre. Det uppnås genom den inbyggda ”range extender”, en 1,0-l-EcoBoost-bensinmotor, som endast används för att ladda upp batteriets generator.

Fördelen med denna kombination: En vanlig Globevan kan köras helt på bara el i stadskörning. Hybriden påverkas alltså inte av eventuella körförbud. Vid gasning och bromsning skapas dessutom rekuperingsenergi, som möjliggör en mycket energieffektiv körning med låg bränsleförbrukning. Förbränningsmotorn använder alltid maximalt varvtal inom det optimala varvtalsområdet och försörjer batteriet med ström. Batteriet försörjer i sin tur elmotorn. På detta sätt får Globevan en maximal räckvidd på totalt 500 km.

Batterierna kan laddas upp på 5,5 timmar i ett vanligt eluttag eller på 3 timmar i en snabbladdningsuttag. Den totala effekten för kombinationen el- och förbränningsmotor ligger på 92 kW (126 PS).

”Att blicka framåt ligger i vår natur”

Dethleffs resa in i e-mobileframtiden började 2017, då Dethleffs fick stort genomslag i media tack vare att den första helt eldrivna husbilsstudien e.home presenterades. Förra året togs andra steget med den självdrivande elhusvagnen e.home Coco. Denna presenterade med sitt genomgående koncept en självåkande, autonomt driven husvagn och dess användning som strömsparare innebar ett riktigt paradigmskifte på husvagnsområdet. Och detta året visar Dethleffs upp den första hybridhusbilen klar för serietillverkning, vilket även detta innebär en premiär.

”Pionjärarbete finns i våra gener och att tänka framåt ligger i vår natur, det bevisade redan Arist Dethleffs 1931 när han uppfann den första husvagnen i Tyskland”, glädjer sig Alexander Leopold över. ”Tack vare hans uppfinning kunde han alltid ta med sig sin familj, som betydde oerhört mycket för honom, på sina långa affärsresor till länder långt borta. Även för oss ligger familjen varmt om hjärtat och därmed våra barns framtid. ”En vän i familjen” är inte bara ett slagord. Vi vill på allvar verkligen arbeta i den riktningen. Därför arbetar vi mycket seriöst sedan flera år tillbaka med alternativ och framtidsvisioner för vår bransch. Globevan e.Hybrid och våra framsteg med att ta fram e.home Coco, som vi också visar upp i Düsseldorf, är viktiga milstolpar på den vägen.”

Även inom själva företaget står hållbarhetstemat på agendan på många olika sätt. Det kan gälla egna bikolonier på industriområdet, papperslös produktion i den nybyggda fabrikshallen, kombinerat värme- och kraftverk som drivs med eget träavfall, renare avfallshantering i hela företaget samt kampanjer som uppmuntrar att ta cykeln till jobbet eller att generellt minska slöseri. Isnyföretaget kommer hela tiden på smarta och effektiva metoder för att skona miljön på ett hållbart sätt.

Inte endast en följeslagare på semestern

”Vi har när det gäller vårt första hybridfordon bestämt oss för en variant av motoriserat fritidsfordon som passar för stads- och vardagstrafik, där fordonets idé och drivning är konstruerad för att kunna köra 50 km helt på el”, förklarar Alexander Leopold. ”Det är en distans som många dagligen kör med sitt fordon, och främst i stadstrafik. Därför är vår Globevan inte endast en följeslagare på semestern, utan den kan tack vare de kompakta måtten och multifunktionaliteten användas som primärt fordon.”

Fordon för stads- och vardagstrafik är ingen nyhet för Dethleffs. Sedan 15 år tillbaka utvecklas, konstrueras och produceras så kallade Urban Vehicles och Camper Vans för Pössl vid företagets verksamhetsort i Isny. Camper Van kompetenscentret i Isny är även födelseorten för Erwin Hymer Groups senaste tillskott – Crosscamp.

Fördelar och utrustning i Globevan e.Hybrid för stadstrafik

Under veckan vardagsbil för fyra passagerare, under veckoslutet husbil för att komma ifrån vardagen – därför ingår redan det viktigaste i Globevan. Därför känns det knappt fem meter långa och två meter breda Van-fordonet vid körning som en äkta personbil och den får plats i alla parkeringsfickor med standardmått. Även automatväxeln och de många olika assistanssystemen som Ford erbjuder, bidrar till en bekväm körkomfort.

I det upphöjda taket finns en 190x110 cm säng med bekväm madrass och tallriksfjädring. Ventilations- och inspektionsfönster med insektsnät ger frisk luft under sömnen. I köket med tvålågig spis och diskho samt tack vare kompressorkylskåpet på 16 liter, går det att inte bara fixa fram en läcker frukost, utan även att förvara ingredienser och drycker fräscht och kallt. Eftersom gasolflaska samt färsk- och avloppstank inte förvaras i köket får det lilla köket plats med en praktisk utdragbar låda och generösa förvaringsytor.

Måltiderna intas vid bordet, som enkelt kan hängas upp i köket och när det inte används praktiskt ställas undan i förvaringsutrymmet baktill. Tack vare att förar- och passagerarstolar som standard går att vrida kan fyra personer få plats bekvämt vid bordet. Ytterligare förvaringsyta för semesterprylar finns i överskåpet eller i facken i möblerna baktill. Tvåsitsgruppen går enkelt att göra om till en extra sovplats med måtten 190x90 cm. Sittgruppen kan dessutom förlängas och även tas bort helt, om det skulle behövas vid tillfällen med större transportbehov.

Golvet i Globevan är ett stabilt, isolerat sandwichgolv med en snygg PVC-yta i mörk trälook. I kombination med de silvergråa möblerna med antracitfärgade detaljer känns interiören modern och fräsch, och med hjälp av LED-lister placerade under taket kan den vid behov belysas på ett bra sätt.

Fönster både i köket, skjutdörren och baktill ser till att luften i fordonet känns fräsch. Strömförsörjningen sker genom ett eget fordonsbatteri, så att Globevan även kan vara självförsörjande under några dagar.